اگر شایستگی بهعنوان مجموعهای از مهارتها، دانش مرتبط و نگرشهایی که به یک فرد امکان میدهد تا وظایف یا فعالیتهای مربوط به یک شغل یا کار را بهطور موفقیتآمیزی انجام دهد، تعریف شود، آموزش، بهویژه آموزشهای ظرفیتسازی و یا آموزش مبتنی بر شایستگی، میتواند نقش مهمی در نظام شایستهگزینی ایفا نماید. از این رو هدف مطالعه حاضر، تحلیل نقش آموزش در نظام شایستهگزینی کشور آمریکا بهعنوان نظامی شایستهسالار است. بدینمنظور از روش مطالعه اسنادی و کتابخانهای استفاده شده است. مرور فرایند شایستهگزینی در اسناد قانونی این کشور نشان میدهد تجربه و آموزش دو ملاک اصلی برای انتصاب و ارتقای کارکنان دولت فدرال آمریکا است. منطق مستتر در انتخاب دو ملاک تجربه و آموزش بهعنوان عوامل کسب صلاحیت، در واقع دستیابی به دانش، مهارت و توانایی لازم برای به انجام رساندن موفقیتآمیز وظایف شغلی است. بهعبارت دیگر، آموزشهای ظرفیتسازی و آموزش مبتنی بر شایستگی که هر دو بر مبنای رویکرد پاسخگویی در آموزش طراحی شدهاند، اساس نقش آموزش در نظام شایستهگزینی کشور آمریکا است.