:: دوره 3، شماره 12 - ( تربیت مدیران جهادی و راهبردی 1400 ) ::
جلد 3 شماره 12 صفحات 54-46 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش آموزش در نظام شایسته‌گزینی کشور آمریکا
مریم رجب زاده*
مرکز آموزش مدیریت دولتی
چکیده:   (240 مشاهده)
اگر شایستگی به‌عنوان مجموعه­ای از مهارت­ها، دانش مرتبط و نگرش­هایی که به یک فرد امکان می­دهد تا وظایف یا فعالیت­های مربوط به یک شغل یا کار را به‌طور موفقیت‌آمیزی انجام دهد، تعریف شود، آموزش، به‌ویژه آموزش­های ظرفیت‌سازی و یا آموزش مبتنی بر شایستگی، می­تواند نقش مهمی در نظام شایسته‌گزینی ایفا نماید. از این رو هدف مطالعه حاضر، تحلیل نقش آموزش در نظام شایسته‌گزینی کشور آمریکا به‌عنوان نظامی شایسته‌سالار است. بدین‌منظور از روش مطالعه اسنادی و کتابخانه­ای استفاده شده است. مرور فرایند شایسته‌گزینی در اسناد قانونی این کشور نشان می­دهد تجربه و آموزش دو ملاک اصلی برای انتصاب و ارتقای کارکنان دولت فدرال آمریکا است. منطق مستتر در انتخاب دو ملاک تجربه و آموزش به‌عنوان عوامل کسب صلاحیت، در واقع دستیابی به دانش، مهارت و توانایی لازم برای به انجام رساندن موفقیت‌آمیز وظایف شغلی است. به‌عبارت دیگر، آموزش­های ظرفیت­سازی و آموزش مبتنی بر شایستگی که هر دو بر مبنای رویکرد پاسخگویی در آموزش طراحی شده­اند، اساس نقش آموزش در نظام شایسته‌گزینی کشور آمریکا است.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، شایسته‌گزینی، آموزش‌های ظرفیت‌سازی، آموزش مبتنی بر شایستگی، تربیت مدیر
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/1 | پذیرش: 1400/12/1 | انتشار: 1400/12/1


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 12 - ( تربیت مدیران جهادی و راهبردی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها