بررسی ابعاد توانمندسازی و ارتباط آنها با مدیریت بهینه دانش
(مطالعه موردی: شرکت پست)
|
علی سامانی*، مریم شریعتی |
دانشگاه پیام نور |
|
چکیده: (210 مشاهده) |
بی گمان عصر حاضر دوران رویارویی سازمانها با پدیده انقلاب دانش است و سازمان های امروزی می توانند با تکیه بر مدیریت بهینه دانش در فضای بشدت رقابتی موجود، بقای بلندمدت خود را تضمین نمایند. از سوی دیگر، با تغییر نگرش به نیروی انسانی از یک هزینه ثابت به یک سرمایه توسعه پذیر، لزوم حرکت به سمت پرورش و توانمندسازی این سرمایه گرانقدر و تبدیل کارکنان ایستا به نیروهایی فعال و دانشی، امری انکارناپذیر است. بر همین اساس این تحقیق در پی یافتن رابطه بین این دو مقوله یعنی توانمندسازی و مدیریت دانش در شرکت پست استان تهران است و در این راه جهت جمع آوری اطلاعات، از روش کتابخانه ای بهره گرفته است. این تحقیق کاربردی از روش پیمایشی استفاده نموده و از دو پرسشنامه مدیریت دانش (مارشال) و توانمندسازی (میشرا) که روایی آنها از طریق صوری و پایایی آنها با بدست
آمدن آلفای کرونباخ 82 / 0 و 85 / 0 به اثبات رسیده است، به عنوان ابزار گردآوری داده ها بهره گرفته است. جامعه آماری این تحقیق 5998 نفر است که با کمک فرمول کوکران 361 نفر از آنان به عنوان نمونه مورد مطالعه قرار می گیرند. در تجزیه تحلیل داده ها، پس از اثبات غیر نرمال بودن داده ها، از آزمون اسپیرمن و فریدمن استفاده شده است و نتایج حاصله حاکی از وجود ارتباط مستحکم بین دو متغیر پژوهش می باشد. |
|
واژههای کلیدی: مدیریت دانش، توانمندسازی، نوآوری، مزیت رقابتی |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/3/10 | پذیرش: 1399/3/10 | انتشار: 1399/3/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|