توانمندسازی کارکنان با استفاده از خدمات مشاوره و سلامت
|
مهدی وفایی زاده* |
|
|
چکیده: (238 مشاهده) |
سلامت کارکنان توانایی ها، میزان در دسترس بودن و میزان آمادگی آنها برای انجام وظایف شغلی را تحت الشعاع خود قرار می دهد. پیامدهای ناشی از مشکلاتی چون مشکلات روانی، اعتیاد به الکل و مواد مخدر، سیگار کشیدن، قمار و استرس مواردی هستند که بسیاری از سازمانهای امروزی با آنها دست و پنجه نرم می کنند و میلیاردها دلار برای سازمان ها هزینه ایجاد می کنند. برنامه های مشاوره کارکنان (که می توانند شامل برنامه های کارمندیاری و برنامه های ارتقاء سطح سلامت کارکنان باشند) مجموعه فعالیتهایی هستند مشتمل بر آسیب شناسی و تشخیص مساله، آموزشهای رسمی، ارجاع به درمانهای مناسب، مشاوره، درمان عملی و پیگیری نتایج درمان فرد. برنامه های مشاوره کارکنان را می توان به عنوان یکی از برنامه های توانمندسازی کارکنان به شمار آورد. زیرا هدف نهایی از اجرای این برنامه ها حصول اطمینان از این موضوع است که کارکنان در حال حاضر و در آینده به تحقق اهداف سازمانی کمک خواهند کرد. حل مساله چگونگی افزایش مشارکت کارکنان در این قبیل برنامه ها موضوع مهم دیگری است که در کنار انجام مطالعات بیشتر در زمینه اثربخشی آنها باید مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این، سرپرستان نقش بسیار مهمی را در اجرای موفق برنامه های مشاوره بازی می کنند و باید از برنامه هایی که برای کارکنان آنها در سازمان وجود دارند آگاه بوده و از آنچه کارکنان برای مشارکت بیشتر در این برنامه ها به آن نیاز دارند اطلاع داشته باشند. کارکنان اغلب اوقات که دچار مشکل شده و برای حل مشکل خود نیاز به مشاوره دارند (مثلا در مورد اعتیاد به الکل) پیش از هر کس مشکل خود را به سرپرست گفته و برای درمان به او مراجعه می کنند. علاوه بر این، سرپرستان در موقعیتی قرار دارند که می توانند در مرحله پیگیری برنامه های مشاوره مشارکت داشته و متوجه شوند که آیا کارکنان درمان های مورد نظر را ادامه می دهند و آیا مساله مورد نظر تحت کنترل در آمده یا درمان شده است. آموزش سرپرستان جهت ایفای هر چه بهتر این نقش یکی از مهمترین پیش بایستهای اثربخشی برنامه های مشاوره است. |
|
|
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/3/10 | پذیرش: 1399/3/10 | انتشار: 1399/3/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|