راهبردهای توانمندسازی کارکنان در نظام اداری ایران
|
سمانه توکلی*، مهدی نوربخش |
وزارت صنعت و معدن و تجارت |
|
چکیده: (276 مشاهده) |
در عصر جهانی سازی، سازمان ها از طریق توانمندسازی کارکنان قادر به پاسخگویی سریع به تغییرات در محیط می باشند. اهمیت موضوع توانمندسازی کارکنان در سازمان ها و دستگاه های اجرایی کشور نیز موجب شده است تا فصل نهم قانون مدیریت خدمات کشوری به این امر اختصاص داده شود. بنابراین هدف این مقاله شناسایی راهبردهای توانمندسازی کارکنان است. روش شناسی این مقاله، مرور ادبیات موجود درباره توانمندسازی کارکنان می باشد. در قانون مورد اشاره، در بخش اعظم موضوع توانمندسازی کارکنان، به مقوله آموزش پرداخته شده است. این در حالی است که عوامل و راهبردهای دیگری نیز وجود دارد که در این زمینه تاثیرگذار است. با توجه به پیش بینی شیوه ها و الگوهای افزایش توان کارکنان در ماده 62 قانون مدیریت خدمات کشوری، می توان الگوی جامعی را برای توانمندسازی کارکنان تدوین کرد. بر این اساس هشت راهبرد برای توانمندسازی کارکنان در نظام اداری ایران در این مقاله ارائه می شود که عبارت است از: تفویض اختیار و عدم تمرکز، مشارکت و استفاده از تیم های کاری، دسترسی به اطلاعات و منابع، روشن بودن رسالت، چشم انداز، اهداف و مأموریت های سازمان و وضوح نقش کارکنان، تشویق و پاداش مبتنی بر عملکرد، آموزش و ایجاد فرصت برای تجربه اندوزی، غنی سازی و معنی دار بودن شغل. |
|
واژههای کلیدی: توانمندسازی کارکنان، راهبردهای توانمندسازی، نظام اداری ایران |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/3/10 | پذیرش: 1399/3/10 | انتشار: 1399/3/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|