تبیین ارتقاء نوآوری سازمانی با تمرکز بر مولف های یادگیری سازمانی، تقلید و ظرفیت جذب
(شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران- پنها)
|
منوچهر منطقی*، سحر ملک محمدی |
|
|
چکیده: (256 مشاهده) |
سازمان های موفق، سازمان هایی هستند که خلاقیت و نوآوری نوک پیکان حرکت آنان را تشکیل می دهد. از این رو سازمانها در جستجوی راه هایی هستند تا خلاقیت و نوآوری را تقویت نموده و موانع آن را در سازمان برطرف نمایند. لذا سازمانها برای افزایش عملکرد نوآورانه میبایست عواملی را که بتوانند در فضای تعاملی بیشترین بهره را ببرند، تقویت کنند. با توجه به فلسفه وجودی و دانش محور بودن شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران و اهمیت نوآوری با توجه به تاکید سند جامع توسعه هوافضا، هدف این مقاله بررسی تاثیر یادگیری سازمانی، ظرفیت جذب و تقلید بر نوآوری در این شرکت می باشد. این پژوهش بر مبنای 4 فرضیه بنا شده است که ارتباط مذکور را مورد سنجش قرار می دهد. با استفاده از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی نمونهای متشکل از معاونین، مدیران ارشد و سرپرستان شرکت انتخاب شده و با استفاده از آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. داده ها با استفاده از پرسش نامه جمع آوری شده و برای تحلیل داده ها ابتدا به محاسبه روایی(تشخیصی) و پایایی (ترکیبی، همگرا و ابزار سنجش) پرداخته شد و پس از آن با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری به آزمون فرضیات پژوهش اقدام شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است ظرفیت جذب عامل تقویت کننده نوآوری در شرکت بوده اما تقلید برخلاف اینکه بر ظرفیت جذب تأثیر مثبت داشته بر نوآوری اثر منفی دارد و در نهایت اینکه یادگیری سازمانی در این شرکت اثری بر نوآوری ندارد.
|
|
|
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/3/10 | پذیرش: 1398/12/10 | انتشار: 1398/12/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|