نیازسنجی آموزشی: بهبود خط مشی گذاری و توسعه صلاحیت های حرفه ای کارکنان دستگاه های اجرایی
|
حسین خنیفر*، سجاد عسکری متین، علیرضا جوان بخت |
|
|
چکیده: (299 مشاهده) |
نیازسنجی به منظور بهبود تصمیم گیری و خط مشی گذاری در سازمانهای دانش محور موضوعی محوری است. این امر، به ویژه برای توسعه توانمندیهای کارکنان و مدیران در امر تصمیم سازی و پیاده سازی سیاستها یک ضرورت است.چنین است که بررسی نیازهای آموزشی و تخصصی سیاستگذاران در دستگاههای اجرایی اهمیت می یابد. به رقم اهمیت این موضوع، دستگاه های سیاستگذار و مدیران تصمیم ساز برای خط مشی گذاری و پیاده سازی سیاستها همواره با کاستی و چالش روبهرو هستند؛ بخش عمده ای از این مشکل ناکارآمدی و روزآمد نبودن ساز و کارهای آموزشی بهبود خط مشی گذاری برای توسعه صلاحیتهای حرفهای کارکنان دستگاه های اجرایی است. این نوشتار. در فاز اول، با روش تحلیل مضمون عناوینی جامع از شایستگی های مورد نیاز سیاست گذاران در حوزه خط مشی گذاری احصاء گردید. سپس در فاز دوم،این عناوین در قالب صلاحیت های حرفهای با استفاده از روش تحلیل عاملی اعتبار سنجی شد. سرانجام در فاز آخر، بر پایه روش نوین و خلاق احصای نظر نخبگان – دیکوم- دوره های آموزشی مورد نیاز در سطوح دانشی، مهارتی، و نگرشی تهیه و تدوین گردید. بر اساس یافته ها نیازهای یادگیری سیاست گذاران دستگاههای اجرایی در ساحتهای دانش و مهارتهای عمومی، اجتماعی، رفتاری، مدیریتی و حرفه ای (شغلی) در « سواد تصمیم سازی و خط مشی گذاری » قالب طرح آموزشی احصاء شد. برآیند نتایج و برنامه آموزشی ارائه شده حاکی از این است که نیاز به کارکنان دستگاه های اجرایی نیازی اساسی و راهبردی در بالندگی حرفه ای و توسعه پایدار سازمانها است. |
|
واژههای کلیدی: نیازسنجی، خط مشی گذاری، صلاحیت حرفه ای، تحلیل مضمون، دیکوم، کارکنان |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/3/11 | پذیرش: 1398/6/10 | انتشار: 1398/6/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|