شیوههای نوین آموزش و یادگیری با استفاده از فناوریهای جدید
|
مرمر شوکت* |
مرکز تحقیقات رنگ |
|
چکیده: (756 مشاهده) |
امروزه در عصر انقلاب نوین اطلاعاتی و جهانی شدن، سازمانها نیز جهت پیروزی در عرصههای رقابتی میبایست همگام با تکنولوژی و فناوریهای روز دنیا رو به جلو حرکت نمایند. در چنین شرایطی آموزش بهعنوان یک ابزار موثر و کارآمد نقش مهمی در توسعه منابع انسانی و بهسازی و توانمندسازی کارکنان دارد. پرورش نیروهای انسانی متخصص، خلاق و نوآور، آیندهنگر، فعال و باانگیزه میتواند منجر به افزایش بهرهوری سازمانها شود. استفاده از فناوریهای نوین آموزشی و روشهای نوآورانه در آموزش از یک سو بهعنوان ابزاری مفید به مدرسان کارگاهها و دورههای آموزشی کمک مینماید تا دورههایی با کیفیت بهتر و اثربخشی مطلوبتر برگزار نمایند و از سوی دیگر با ایجاد جذابیت بیشتر برای فراگیران، انگیزه یادگیری و تمایل به کسب دانشهای جدید را در مخاطبان افزایش داده و فرایند یادگیری را تسریع مینماید. تحقیق انجام شده یک مطالعه مروری و تطبیقی میباشد که از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نوع دادهها کیفی است. مبنای مطالعه حاضر تحلیل منابع به دست آمده از پایگاههای اطلاعاتی بر اساس کلیدواژهها بوده است. در نهایت از مقالات جستجو شده تعداد 6 مقاله مورد مطالعه قرار گرفته و تحلیل منابع به صورت تحلیل محتوای اسنادی صورت گرفت. در این مقاله به بررسی شیوههای نوین آموزشی با استفاده از فناوریهای جدید اطلاعات و ارتباطات و ویژگیهای آن میپردازیم. بر اساس مطالعات انجام شده در این تحقیق روشهای نوین آموزش، شامل روشهای جدید آموزش حضوری (شیوههای سخنرانی، بازگویی، پرسش و پاسخ، تمرینی، نمایشی، آزمایشی، کنفرانس، حل مساله، ایفای نقش، روش پروژهای و کارگاهی) و آموزشهای الکترونیکی (خودرهبر، تسهیلکننده، مربی-رهبر) میباشد. |
|
واژههای کلیدی: آموزش، یادگیری، فناوری اطلاعات، آموزشهای الکترونیکی |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/6/5 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1401/3/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|