طراحی مدل بازاریابی دیجیتال در راستای مدیریت تحول، نگرش و بینش سازمانی
|
بنیامین مسیبی عمیدآبادی*، اوژن کریمی، شهرام هاشم نیا |
|
|
چکیده: (456 مشاهده) |
کسب وکارهای اینترنتی الگوی غالب شیوه تجارت در عصر حاضر میباشند و باتوجه به فضای رقابتی این حوزه، بدون تردید برندسازی کلید دستیابی به تمایز در این عرصه است. مطالعه حاضر با هدف ارائه الگوی بازاریابی دیجیتال جهت برندسازی کسبوکارهای اینترنتی انجام شده است. این پژوهش از منظر هدف پژوهشی بنیادی است که با روش تحقیق آمیخته و مبتنی بر استدلال قیاسی- استقرایی صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید دانشگاهی و خبرگان حوزه کسبوکارهای اینترنتی است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه میباشد. جهت تحلیل مصاحبههای تخصصی، روش تحلیل محتوا بهکار گرفته شد. همچنین شاخصهای شناسایی شده با روش دلفی فازی اعتبارسنجی و مدل نهایی پژوهش ارائه شده است. مقولههای اصلی این پژوهش عبارت است از: استراتژی بازاریابی، شخصیسازی، طراحی وبسایت، تعامل با مصرفکنندگان، ویژگی محصولات. برندسازی دیجیتال در کانون الگوی تحلیلی پژوهش قرار دارد و در تعامل پویا با این چهار مقوله است. نتایج حاصل از دلفی فازی اعتبارسنجی نتایج تحلیل تماتیک را در 4 سطح تأیید کرد. مدل اولیه پژوهش با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری در 4 سطح شکل گرفت و ارتباط بین عوامل از حیث شدت نفوذ و میزان اثرپذیری بررسی شد. در نهایت مدل اولیه پژوهش در قالب مدل ساختاری مورد ارزیابی قرار گرفت و روابط بین متغیرها از نظر شدت تأثیرگذاری، مشخص شد. باتوجه به مقولههای اصلی استخراج شده از مصاحبهها، در نهایت از طریق استراتژیهای بازاریابی میتوان به مدیریت کسبوکار دست یافت. |
|
واژههای کلیدی: بازاریابی دیجیتال، برندسازی، کسبوکار اینترنتی، رویکرد آمیخته. |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/10/19 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1401/3/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|