[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 4، شماره 15 - ( جانشین پروری و مدیریت استعداد 1401 ) ::
جلد 4 شماره 15 صفحات 29-16 برگشت به فهرست نسخه ها
مبانی نظری و الگوی مفهومی مدیریت استعداد با تأکید بر کارکنان اداری آموزش و پرورش
جواد هداوند*، فرزانه دهقانکار
رئیس گروه مطالعات تطبیقی، بین‌الملل و پژوهش مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور آموزش و پرورش
چکیده:   (934 مشاهده)
منابع انسانی، سرمایه‌ اصلی هر نهاد و سازمانی محسوب می‌شود که در صورت شایستگی می‌تواند موفقیت و تعالی سازمان را تضمین کند. سازمان‌های آینده‌نگر و پیشرو، همواره به دنبال تدوین و اجرای برنامه‌های جامعی برای تضمین جذب، نگهداشت و ارتقای کارکنان بااستعداد خود هستند. تغییرات سریع و پیچیدگی‌های روزافزون در ساختار و محتوای سازمان‌ها، نیاز به نیروهای کار با استعداد را به‌شدّت افزایش داده است تا آنجا که آینده از آنِ سازمان‌هایی خواهد بود که توان مواجهه آگاهانه با چالش‌ها و موقعیت‌ها را داشته باشند. کارکنان با استعداد و شایسته، استراتژیک‌ترین سرمایه‌ اداری هستند و اهمیت این موضوع باعث شده تا به‌منظور افزایش تاب‌آوری و مزیت رقابتی، مدیریت استعداد به عنوان زیرساختی برای جانشین‌پروری و جایگزینی، مورد توجه سیاست‌گذاران سازمانی قرار گیرد. پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی و از منظر ماهیت، در زمرۀ پژوهش‌های توصیفی ـ تحلیلی جای می‌گیرد و بر روش کتابخانه‌ای و اسنادی استوار است که علاوه بر رویکرد تفسیری و توصیفی، نگاهی تحلیلی و انتقادی به موضوع دارد. در این روش از دانش صریح و ضمنی حاصل از تجربیات سازمانی، همچنین درک، تحلیل کیفی و ارزیابی تجربه مشتری و ذی‌نفعان به‌منظور تدوین الگو و نقشه‌ راه استفاده شده است. هدف اصلی این پژوهش، تحلیل وضعیت موجود در زمینۀ استعدادهای کارکنان حوزه ستاد و ادارات وزارت آموزش و پرورش و نیز ویژگی‌ها و چارچوب استراتژیک مدیریت استعداد در این حوزه است. در ادامه تلاش شده است تا الگوی مفهومی مدیریت استعداد ارائه شود.
 
واژه‌های کلیدی: مدیریت استعداد، جانشین‌پروری، استراتژی، آموزش و پرورش.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/1/16 | پذیرش: 1401/9/22 | انتشار: 1401/9/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


هداوند جواد، دهقانکار فرزانه. مبانی نظری و الگوی مفهومی مدیریت استعداد با تأکید بر کارکنان اداری آموزش و پرورش. 1. 1401; 4 (15) :16-29

URL: http://patjournal.smtc.ac.ir/article-1-334-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 15 - ( جانشین پروری و مدیریت استعداد 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تخصصی اندیشه مدیران دولتی Public Administrators thought Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.02 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710