تحولات سالهای اخیر باعث تأثیرات شگرف بر حوزۀ آموزش منابع انسانی شده است. حضور نسلهای جدید با نگرشها و خواستههای گوناگون، روشهای آموزش را متحول کرده است. در این بین، رایجشدن چشمگیر گیمیفیکیشن درآموزشکارکنان، باعث رشد و توسعه درک علمی ما از یادگیری بازیسازی شده است. با این حال، متأسفانه نقص و کمبود تحقیقاتی زیادی درخصوص ارائه نظریهها و دیدگاههای جدید و مختص بهکارگیری علمی گیمیفیکیشن در آموزش کارکنان با هدف کاهش شکاف بین تحقیق (نظریه) و عمل وجود دارد؛ بنابراین، هدفاین مقاله، توصیف درک علمی فعلی نظام آموزشی از گیمیفیکیشن است؛ زیرا میتوان از آنبرای بهبود درک واقعبینانه نسبت به آموزشهای مبتنی بر وب برای کارکنان استفاده کرد؛ بنابراین، در ابتدا با توجه به درک اشتباهی که از گیمیفیکیشن وجود دارد، چیستی گیمیفیکیشن در آموزش توضیح داده میشود و سپس، از آنجایی که در عمل گیمیفیکیشن هم معمولاًاشتباه بهکار میرود، تحقیقات انجامشده درخصوص اثربخشی یادگیری گیمیفی شده در ارتباط با طراحی آموزشی با روش مرور ادبیات و بررسی تحقیقات و اقدامات صورتگرفته در این حوزه بررسی شده است. درنهایت، یک نقشه راه رسمی درخصوص طراحی آموزشی برای بازیسازی آموزش مبتنی بر وب با پشتوانه کاملاً علمی ارائه گردیده است.