نقش حکومت کنترل فرآیندهای سیاسی، اقتصادی و مدیریت میباشد؛ در حالیکه حکمرانی مفهوم گستردهتری داشته و شامل تعامل سه بخش: حکومت، بازرگانی و جامعه مدنی میباشد. حکمرانی مطلوب شامل سازوکارها، فرایندها و نهادهایی است که به واسطه آن شهروندان، گروهها و نهادهای مدنی منافع خود را پیگیری کرده، حقوق قانونی خود را مطالبه نموده، تعهداتشان را برآورده ساخته و تفاوتها را تعدیل میکنند. ابزارهای دولت الکترونیکی به سازمانها یاری میرساند تا به جای ارتباط سنتی و سلسله مراتبی، ارتباطی پویا، رضایت بخش و توام با تعامل کارساز با شهروندان، نه فقط به عنوان خدمات گیرنده، بلکه به عنوان عناصر تصمیم سازمان، برقرار نمایند. امروزه یکی از کارامدترین سازوکارهای مدیریت شهری در ارتقاء و توسعه فرهنگ شهروندی و تحقق الگوی حکمروایی شهری، بهرهمندی از فرایند آموزش میباشد. حکمرانی خوب روایتی نو از مفاهیمی هم چون دموکراسی، حقوق بشر، پاسخگویی، مشارکت و حاکمیت قانون است و در عین حال چارچوبی به دست میدهد که همه این اهداف و ارزشها در یکجا جمع میشوند و با ایجاد حداکثر همگرایی و همسویی، اهداف توسعه انسانی اعم از توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با محوریت مردم دنبال میشود. تحقیق انجام شده یک مطالعه مروری و تطبیقی میباشد که از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نوع دادهها کیفی است. مبنای مطالعه حاضر مطالعه و تحلیل منابع به دست آمده از پایگاههای اطلاعاتی بوده است. دراین مقاله به بررسی نقش جامعه، نظام آموزشی و دستگاههای اجرایی دولت در تحقق حکمرانی مطلوب میپردازیم. بر اساس مطالعات انجام شده در این تحقیق هر سه عنصر جامعه، نظام آموزشی و دستگاههای اجرایی در دستیابی به حکمرانی مطلوب تاثیرگذار میباشند.