[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 4، شماره 16 - ( حکمرانی مطلوب از منظر آموزش هدفمند 1401 ) ::
جلد 4 شماره 16 صفحات 35-28 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش جامعه، نظام آموزشی و دستگاه‌های اجرایی دولت در تحقق حکمرانی مطلوب
مرمر شوکت*
پژوهشگاه رنگ، تهران
چکیده:   (395 مشاهده)
نقش حکومت کنترل فرآیندهای سیاسی، اقتصادی و مدیریت  می‌باشد؛ در حالیکه حکمرانی مفهوم گسترده­تری داشته و شامل تعامل سه بخش: حکومت، بازرگانی و جامعه مدنی می­باشد. حکمرانی مطلوب شامل سازوکارها، فرایندها و نهادهایی است که به واسطه آن شهروندان، گروه­ها و نهادهای مدنی منافع خود را پیگیری کرده، حقوق قانونی خود را مطالبه نموده، تعهداتشان را برآورده ساخته و تفاوتها را تعدیل می­کنند. ابزارهای دولت الکترونیکی به سازمان­ها یاری می­رساند تا به جای ارتباط سنتی و سلسله مراتبی، ارتباطی پویا، رضایت بخش و توام با تعامل کارساز با شهروندان، نه فقط به عنوان خدمات گیرنده، بلکه به عنوان عناصر تصمیم سازمان، برقرار نمایند. امروزه یکی از کارامدترین سازوکارهای مدیریت شهری در ارتقاء و توسعه فرهنگ شهروندی و تحقق الگوی حکمروایی شهری، بهره­مندی از فرایند آموزش می­باشد. حکمرانی خوب روایتی نو از مفاهیمی هم چون دموکراسی، حقوق بشر، پاسخگویی، مشارکت و حاکمیت قانون است و در عین حال چارچوبی به دست می‌دهد که همه این اهداف و ارزش‌ها در یکجا جمع می‌شوند و با ایجاد حداکثر همگرایی و همسویی، اهداف توسعه انسانی اعم از توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با محوریت مردم دنبال می‌شود.
تحقیق انجام شده یک مطالعه مروری و تطبیقی می‌باشد که از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نوع داده‌ها کیفی است. مبنای مطالعه حاضر مطالعه و تحلیل منابع به دست آمده از پایگاه‌های اطلاعاتی بوده است. دراین مقاله به بررسی نقش جامعه، نظام آموزشی و دستگاه‌های اجرایی دولت در تحقق حکمرانی مطلوب می‌پردازیم.
بر اساس مطالعات انجام شده در این تحقیق هر سه عنصر جامعه، نظام آموزشی و دستگاههای اجرایی در دستیابی به حکمرانی مطلوب تاثیرگذار می­باشند.
 
واژه‌های کلیدی: حکمرانی مطلوب، جامعه، نظام آموزشی، دولت الکترونیک، دستگاه‌های اجرایی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/4/7 | پذیرش: 1402/4/10 | انتشار: 1402/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


شوکت مرمر. نقش جامعه، نظام آموزشی و دستگاه‌های اجرایی دولت در تحقق حکمرانی مطلوب. 1. 1401; 4 (16) :28-35

URL: http://patjournal.smtc.ac.ir/article-1-362-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 16 - ( حکمرانی مطلوب از منظر آموزش هدفمند 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تخصصی اندیشه مدیران دولتی Public Administrators thought Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710