[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 4، شماره 16 - ( حکمرانی مطلوب از منظر آموزش هدفمند 1401 ) ::
جلد 4 شماره 16 صفحات 85-76 برگشت به فهرست نسخه ها
راهبردهای توسعه و آموزش نیروی انسانی‌، مبتنی بر چالش‌های حکمرانی مطلوب در ایران
حمیدرضا عیوقی*، فرزانه بختیاری قلعه
چکیده:   (384 مشاهده)
درحال‌حاضر، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور درحال توسعه شناخته می‌شود و برای تحقق اهداف و سیاست‌هایش به یک نظام آموزشی[1] سالم، کارامد و پویا نیاز مبرم دارد. بدون وجود چنین نظام و دستگاهی، تحقق سیاست‌های کلان و اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران درجهت توسعه و پیشرفت کشور امکان‌پذیر نیست؛ چرا که بهترین برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها با وجود نظام آموزشی و مدیریتی ناکارامد و احتمالاً آلوده به فساد، درحقیقت به ضد خود تبدیل می‌شود و نه‌تنها وضع کشور و مردم بهبود پیدا نمی‌کند که مشکلات تازه­‌ای بر گرفتاری‌های موجود اضافه می­کند. حضرت امام (ره) در پانزدهم خرداد سال 1342 فرمودند: «یاران من در گهواره هستند[2]. » و «امید من به دبستانی­هاست.». نگاه بنیانگذار انقلاب به آموزش و پرورش، بسیار عمیق بود و این نگاه، جایگاه رفیعی در انقلاب داشت. ایشان معتقد بودند، استمراردهنده و قوام‌دهنده انقلاب، نسل جدید هستند و امروز این موضوع آشکار شده است. البته باید اذعان داشت که آموزش و پرورش ایران توانسته است در زمینه گسترش آموزش عمومی نمره قابل قبولی کسب نماید؛ به طوری که مجموع شاخص­های مربوط به فراگیری و همگانی بودن آموزش و سواد عمومی نشان می­دهد که ایران در کاهش شکاف جنسیتی قدم­های خوبی در ۴ دهه اخیر برداشته است، هرچند حل معضلات نظام آموزشی کشور نیاز به حرکت جهادی دارد. در کشور ایران، بخش آموزش؛ حکمرانی منسجمی ندارد، زیرا تصدی امور مربوط به حوزه­های آموزش عمومی، آموزش عالی و آموزش پزشکی به سه وزارتخانه واگذار شده است؛ در حالی که در بسیاری
 
[1] - educational system
[2]  -سال ها قبل از پیروزی انقلاب، وقتی از ایشان سؤال کردند که برای آینده انقلاب و اداره کشور به چه کسانی اعتماد دارند، به کودکی که در گهواره بود اشاره کردند و گفتند به این­ها که جوانان آینده خواهند بود.
از کشورهای دنیا چنین تفکیکی دیده نمی­شود؛ همچنین در این کشورها، نه فقط این حوزه­ها ذیل یک وزارتخانه )وزارت آموزش) مدیریت می­شوند، بلکه گاهی حوزه­های دیگری نیز نظیر علوم، پژوهش، فرهنگ، ورزش، فناوری، توسعۀ منابع انسانی، کارآموزی، دین، و جوانان زیرنظر این وزارتخانه قرار دارند. در این نوشتار، سعی شده است ضمن تبیین وضع موجود، به برخی چالش­ها، ضعف­ها و آسیب­های درحال حاضر و پیش‌روی نظام آموزشی کشور اشاره شود.

​​​​​​​
واژه‌های کلیدی: حکمرانی خوب، شایسته، شاخص‌، نظام آموزشی، عدالت، حکمرانی مطلوب.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/4/8 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


عیوقی حمیدرضا، بختیاری قلعه فرزانه. راهبردهای توسعه و آموزش نیروی انسانی‌، مبتنی بر چالش‌های حکمرانی مطلوب در ایران. 1. 1401; 4 (16) :76-85

URL: http://patjournal.smtc.ac.ir/article-1-367-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 16 - ( حکمرانی مطلوب از منظر آموزش هدفمند 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تخصصی اندیشه مدیران دولتی Public Administrators thought Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710