سیستمهای آموزشی سراسر جهان، روشهای مختلفی را آزمودهاند تا حکمرانی آموزش و پرورش را بهعنوان پاسخی برای چالش بهبود کمّی و کیفی خدمات آموزشی معرفی کنند. بااینحال، همانطور که بازارها و دولتها متزلزل میشوند، این ترتیبات حاکمیتی نیز ممکن است زمانی شکست بخورد که دولت نتواند به نحو موثری هدایت کند و یا اینکه نتواند ذینفعان را قادر به همکاری با یکدیگر بسازد. این مقاله، ترکیب خطمشی مکمل (ترکیب آگاهانۀ عناصر محتوایی و رویهای خطمشی) را به عنوان یک اصل مهم در جلوگیری از شکستهای حکمرانی پیشنهاد میکند. در این پژوهش، از برنامه پیمانکاری خدمات آموزشی فیلیپین[1] - یکی از بزرگترین مشارکتهای دولتی-خصوصی در جهانِ آموزش- بهعنوان نمونه مورد مطالعه استفاده شده تا نشان دهد که اصلاحات حکمرانی آموزش و پرورش به جدال برای موثر بودن تا زمانی ادامه خواهد داد که ابزارهای رویهای خطمشی برای بیان دقیق اهداف آن وجود نداشته باشد.
[1]. Philippines’ education service contracting program (ESC)
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي دریافت: 1402/4/8 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/12/10