مدیر شدن: یادگیری اهمیت شایستگی هیجانی و اجتماعی در گذار مدیریتی
|
شیرین خشنود* |
مرکز آموزش مدیریت دولتی |
|
چکیده: (303 مشاهده) |
این مقاله به بررسی این موضوع میپردازد که چگونه مدیرانی که به تازگی ارتقا یافتهاند، شایستگیهای هیجانی و اجتماعی را برای درک هیجانات خود و دیگران ایجاد و سپس از این درک برای رشد شخصی و در تعاملات خود با دیگران استفاده میکنند. این مطالعه از پنج موج از دادههای مصاحبه نیمهساختارمند از 16 مدیری که به تازگی در یک سازمان دولتی بزرگ ارتقا یافتهاند، جمعآوری شده است. یافتهها حاکی از آن است که مدیران جدید در حین گذار از مشارکتکنندگان فردی به مدیران، تحت یک فرآیند توسعهای خروج، حرکت و ورود نقش قرار میگیرند. در هر مرحله از فرآیند، شایستگی هیجانی و اجتماعی آنها یادگیری و حرکت به مرحله بعدی را تسهیل میکند. علاوه بر این، در طول فرآیند، مدیران جدید شایستگی هیجانی و اجتماعی خود را توسعه میدهند و از مزایای آن در تصمیمگیری و رفتارهای مدیریتی روزانه خود استفاده میکنند. همچنین یافتهها نشان میدهند که زمینه سازمانی عامل مهمی است که محتوای شایستگی هیجانی و اجتماعی را در سازمان تعریف میکند. براساس این یافتهها، این مطالعه استدلال میکند که سازمانها باید به مدیران جدید کمک کنند تا جنبههای هیجانی گذار مدیریت را در توسع شیوههای انتخاب و آموزش خود درک کنند.
|
|
واژههای کلیدی: شایستگیهای هیجانی و اجتماعی، انتقال نقش مدیریتی، اجتماعی شدن |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/3/1 | پذیرش: 1400/9/1 | انتشار: 1400/9/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|