[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 3، شماره 9 - ( آموزش، توسعه و توانمندسازی کارکنان 1400 ) ::
جلد 3 شماره 9 صفحات 17-8 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان (مطالعه موردی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان ایلام)
رضا نصری*، امین رستم نیا، همایون مرادنژادی، فریبا جمشیدی
چکیده:   (239 مشاهده)
براساس ماده 21 قانون برنامه پنجم توسعه کشور سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به‌عنوان اصلی‌ترین دالان مهارت‌آموزی نیروی کار و ارائه‌دهنده آموزش‌های غیررسمی در زمینه افزایش مهارت و دانش مطابق با فناوری روز در کشور شناخته شده است، بدین‌جهت اثربخش کردن هرچه بیشتر فعالیت‌های آموزشی نیازمند شناخت و توجه ویژه به توانمندسازی نیروی انسانی موجود در حوزه‌های ستادی و کادر آموزشی خود می‌باشد. در این پژوهش وضعیت عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان ایلام مطالعه و بررسی گردید. پژوهش پیش‌روی از نوع پژوهش‌های توصیفی-کاربردی است، جامعه آماری مورد بررسی در این تحقیق، کارشناسان این اداره کل به تعداد 90 نفر می‌باشند که از میان آنها براساس جدول مورگان تعداد نمونه متناسب با جامعه به تعداد 73 نفر تعین گردید. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش پرسش‌نامه می‌باشد.پرسش‌نامه استاندارد مبتنی بر 35 سوال طراحی شد و برای تعین روایی و اعتبار پرسشنامه از روایی محتوایی و ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. افراد نمونه از طریق نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک و برمبنای تشکیلات سازمانی انتخاب شدند. جهت تجزیه اطلاعات بنا به ضرورت از شیوه‌های آمار توصیفی از قبیل فراوانی، فراوانی تجمعی و نسبی و میانگین، استفاده شد. همچنین در بخش آمار استنباطی از روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی نظیر آزمون همبستگی (ضریب همبستگی پیرسون)، رگرسیون گام به گام و تجزیه مسیر استفاده گردید. براساس ضریب همبستگی پیرسون میان توانمندسازی کارکنان و مؤلفه‌های مورد بررسی در سطح، یک درصد ارتباط معنی‌دار وجود دارد. برای تحلیل داده‌ها از رگرسیون گام به گام استفاده و براساس آن چهار مؤلفه محیط کاری، بهینه‌سازی فرایند‌ها و روش‌های کاری، اطلاعات دانش و مهارت شغلی و مشخص بودن اهداف، مسئولیت‌ها و اختیارات وارد مدل رگرسیونی شده و به میزان 99/0 درصد تغییرات را به خود اختصاص دادند. در ضمن نتایج تجزیه علیت نشان داد که متغیر محیط کاری بیشترین تاثیر مثبت و مستقیم بر روی توانمندسازی کارکنان داشت و به‌طور غیرمستقیم و منفی از طریق بهینه‌سازی فرایندها ، اطلاعات دانش و مهارت شغلی و مشخص بودن اهداف و مسئولیت‌ها بر روی توانمندسازی تاثیر گذاشته است.                                             
واژه‌های کلیدی: توانمندسازی، کارکنان، فنی و حرفه‌ای، رگرسیون گام به گام، تجزیه مسیر
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/2 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


نصری رضا، رستم نیا امین، مرادنژادی همایون، جمشیدی فریبا. بررسی وضعیت عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان (مطالعه موردی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان ایلام). 1. 1400; 3 (9) :8-17

URL: http://patjournal.smtc.ac.ir/article-1-70-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 9 - ( آموزش، توسعه و توانمندسازی کارکنان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تخصصی اندیشه مدیران دولتی Public Administrators thought Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710