[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 3، شماره 9 - ( آموزش، توسعه و توانمندسازی کارکنان 1400 ) ::
جلد 3 شماره 9 صفحات 33-18 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه الگوی توانمندسازی منابع انسانی و تعالی سازمانی
شهلا شهباز*، محمدرضا دلوی، الهه لشگری
چکیده:   (255 مشاهده)
تعالی سازمانی، ساختار مدیریتی است که با تکیه بر اصول و مفاهیم اساسی و توجه داشتن به معیارهای اصلی مدیریت کیفیت فراگیر و سیستم خودارزیابی زمینه پیشرفت و بهسازی سازمان را فراهم می‌کند و ابزاری برای سنجش میزان استقرار سیستم­ها در سازمان و راهنمایی است که مسیر فعالیت مدیران را برای بهبود عملکرد شناسایی و تعیین می­کند. توانمندسازی عبارت است از طراحی و ساخت سازمان به نحوی که افراد ضمن کنترل خود، آمادگی قبول مسئولیت­های بیشتری را نیز داشته باشند. سازمان آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین سازمان‌هایی است که هر روز پژوهشگران و دانشمندان به فکر راهکارهایی در راستای توانمند کردن منابع انسانی و پیشبرد و تعالی سازمان می‌باشند و می­توان به‌طور قطعی گفت که توانمندسازی نیروی انسانی می­تواند باعث رشد و تعالی سازمان گردد. این پژوهش به بررسی رابطه الگوی توانمندسازی منابع انسانی و تعالی سازمانی در بین مدارس اداره آموزش و پرورش شهرضا می‌پردازد. این پژوهش به روش توصیفی پیمایشی و با ماهیت کاربردی و از لحاظ زمانی مقطعی می­باشد که با در نظر گرفتن چارچوب کلی موضوع در سطح مدارس مقطع ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرضا مورد مطالعه قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان مدارس ابتدائی آموزش و پرورش شهرضا می­باشد. این مطالعه بر روی 200 نفر از افراد مذکور انجام شد. ابزار اندازه‌گیری این تحقیق، پرسشنامه می­باشد که با توجه به موضوع، دو پرسشنامه توانمندسازی کارکنان و پرسشنامه تعالی سازمانی تهیه و تنظیم گردید که اعتبار پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برابر 86/0 برآورد گردیده است. تحلیل داده‌های آماری با استفاده از نرم افزار  spssانجام گرفته است که با افزایش اثربخشی و فعالیت، هدفمند می‌شوند و با معناداری، انگیزش درونی کارکنان جلب می‌شود و شایستگی منجر به عملکرد شغلی بهتر می‌گردد و با در اختیار قرار دادن قدرت به کارکنان اختیار و مسئولیت در ارتباط و توأم با همدیگر شده و توانایی کارکنان افزایش می­یابد و همچنین با اعتماد به نفس کارکنان و مولفه‌های دیگر می‌توان به تعالی سازمانی رسید. نتایج نشان می­دهد که بین توانمندسازی منابع انسانی و تعالی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین می‌توان با ارائه راهکارهایی چون افزایش توانمندی کارکنان، عملکرد سازمان را بهبود بخشید و باعث پیشرفت و تعالی سازمان شد.
واژه‌های کلیدی: توانمندسازی، منابع انسانی، تعالی و رشد سازمانی، عملکرد کارکنان، اداره آموزش و پرورش شهرضا
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/2 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


شهباز شهلا، دلوی محمدرضا، لشگری الهه. بررسی رابطه الگوی توانمندسازی منابع انسانی و تعالی سازمانی. 1. 1400; 3 (9) :18-33

URL: http://patjournal.smtc.ac.ir/article-1-71-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 9 - ( آموزش، توسعه و توانمندسازی کارکنان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تخصصی اندیشه مدیران دولتی Public Administrators thought Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.02 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710