بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی با عملکرد شغلی
(مطالعه موردی: آموزش فنی و حرفه ای استان لرستان)
|
حبیب میرزایی*، الهام نظری |
|
|
چکیده: (290 مشاهده) |
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی با عملکرد شغلی میباشد. این تحقیق از لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی بوده و از نظر گردآوری اطلاعات یک تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کارکنان آموزش فنی و حرفهای استان لرستان که متشکل از 420 نفر میباشد. در این تحقیق برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی استفاده گردیده است. تعداد نمونه آماری که از طریق فرمول کوکران به دست آمده است، 210 نفر میباشد، بهمنظور سنجش توانمندسازی روانشناختی از پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و جهت سنجش عملکرد شغلی از پرسشنامه پاترسون استفاده گردیده است. برای سنجش پایایی پرسشنامهها از آلفای کرونباخ استفاده گردید که برای پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی 943/0 و برای پرسشنامه عملکرد شغلی 91/0 میباشد که نشاندهنده این است که این پرسشنامهها از پایایی مطلوبی برخوردار هستند. بهمنظور اطمینان از روایی، از پرسشنامههای استاندارد استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزار SPSS و برای بررسی فرضیهها از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. نتایج نشان داد بین توانمندسازی روانشناختی و ابعاد آن (مؤثر بودن، داشتن حق انتخاب، شایستگی، معناداری) با عملکرد شغلی کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام بر اساس بیشترین سطح معناداری احساس مؤثر بودن (18 درصد) از بالاترین سطح برخوردار بوده و احساس مؤثر بودن و داشتن حق انتخاب با هم 21 درصد از واریانس عملکرد شغلی را تبیین میکنند. |
|
واژههای کلیدی: توانمندسازی روانشناختی، عملکرد شغلی، فنی و حرفهای استان لرستان |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/3/2 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|