[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 8 - ( تکنولوژی آموزشی 1399 ) ::
جلد 2 شماره 8 صفحات 37-24 برگشت به فهرست نسخه ها
تکنولوژی آموزشی، آموزش و یادگیری
فیروزه عطاریان*
چکیده:   (232 مشاهده)
شاید تصور عموم افراد از واژه تکنولوژی آموزشی ابزار و وسایلی باشند که به کمک آن­ها امر تدریس و آموزش تسهیل می­شوند. اما تکنولوژی آموزشی، برخلاف تصور عموم از آن، صرفاً در مورد وسایل سمعی و بصری بحث نمی­کند و هدف تکنولوژی آموزشی، ترویج و توسعه تلویزیون، رادیو، کامپیوتر و سایر ابزارهای آموزشی قدیمی یا جدید نیست و به وسایل مکانیکی یا الکترونیکی اطلاق نمی­شود؛ در واقع تکنولوژی آموزشی به گستردگی آموزش و پرورش است. تکنولوژی آموزشی، در عمل با طراحی و ارزشیابی برنامه­های درسی، تجارب آموزشی، اجرا و اصلاح مجدد آ‌‌ن‌ها بستگی دارد، به بیان دیگر، تکنولوژی آموزشی یک روش اصولی و منطقی برای حل مشکلات آموزشی و برنامه­ریزی درسی است که با نوعی تفکر سیستماتیک، یعنی تفکر منظم و علمی همراه است. بدین‌ترتیب، اطلاق عنوان تکنولوژی آموزشی به وسایل سمعی و بصری یا سایر ابزارهای آموزشی و کمک آموزشی، صحیح به نظر نمی­رسد. البته این بدان معنی نیست که در تکنولوژی آموزشی، از وسایل سمعی و بصری یا رسانه­های آموزشی استفاده نمی­شود؛ بلکه بر عکس، استفاده از وسایل سمعی و بصری و کاربرد رسانه­ها در همه مفاهیم و تعاریف تکنولوژی آموزشی مستتر است؛ اما هیچ یک از سیستم­های پذیرفته شده تکنولوژی آموزشی، وسایل و رسانه­ها را هدف نمی­دانند، بلکه آ‌ن‌ها را وسیله­ای برای عمومیت­بخشی و دستیابی سریع­تر به نتایج مورد­انتظار تلقی می­کنند. هدف این مقاله تشریح مبانی نظری تکنولوژی آموزشی است.
واژه‌های کلیدی: تکنولوژی آموزشی، آموزش، یادگیری
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/2 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/12/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


عطاریان فیروزه. تکنولوژی آموزشی، آموزش و یادگیری. 1. 1399; 2 (8) :24-37

URL: http://patjournal.smtc.ac.ir/article-1-81-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 8 - ( تکنولوژی آموزشی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تخصصی اندیشه مدیران دولتی Public Administrators thought Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710