تکنولوژی آموزشی، آموزش و یادگیری
|
فیروزه عطاریان* |
|
|
چکیده: (232 مشاهده) |
شاید تصور عموم افراد از واژه تکنولوژی آموزشی ابزار و وسایلی باشند که به کمک آنها امر تدریس و آموزش تسهیل میشوند. اما تکنولوژی آموزشی، برخلاف تصور عموم از آن، صرفاً در مورد وسایل سمعی و بصری بحث نمیکند و هدف تکنولوژی آموزشی، ترویج و توسعه تلویزیون، رادیو، کامپیوتر و سایر ابزارهای آموزشی قدیمی یا جدید نیست و به وسایل مکانیکی یا الکترونیکی اطلاق نمیشود؛ در واقع تکنولوژی آموزشی به گستردگی آموزش و پرورش است. تکنولوژی آموزشی، در عمل با طراحی و ارزشیابی برنامههای درسی، تجارب آموزشی، اجرا و اصلاح مجدد آنها بستگی دارد، به بیان دیگر، تکنولوژی آموزشی یک روش اصولی و منطقی برای حل مشکلات آموزشی و برنامهریزی درسی است که با نوعی تفکر سیستماتیک، یعنی تفکر منظم و علمی همراه است. بدینترتیب، اطلاق عنوان تکنولوژی آموزشی به وسایل سمعی و بصری یا سایر ابزارهای آموزشی و کمک آموزشی، صحیح به نظر نمیرسد. البته این بدان معنی نیست که در تکنولوژی آموزشی، از وسایل سمعی و بصری یا رسانههای آموزشی استفاده نمیشود؛ بلکه بر عکس، استفاده از وسایل سمعی و بصری و کاربرد رسانهها در همه مفاهیم و تعاریف تکنولوژی آموزشی مستتر است؛ اما هیچ یک از سیستمهای پذیرفته شده تکنولوژی آموزشی، وسایل و رسانهها را هدف نمیدانند، بلکه آنها را وسیلهای برای عمومیتبخشی و دستیابی سریعتر به نتایج موردانتظار تلقی میکنند. هدف این مقاله تشریح مبانی نظری تکنولوژی آموزشی است. |
|
واژههای کلیدی: تکنولوژی آموزشی، آموزش، یادگیری |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/3/2 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/12/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|