چالش ها و مشکلات توسعه آموزش و یادگیری الکترونیکی در عصر همه گیری ویروس کووید-19
|
غلامرضا منتظر*، طاهره سنجابی، مهسا قاسمی |
|
|
چکیده: (241 مشاهده) |
همه گیری ویروس کووید- 19 نظام آموزشی را در سطح جهانی تحت تأثیر قرار داده و با چالشهای بی سابقه ای مواجه ساخته است. این ویروس فعالیتهای حضوری مدارس، دانشگاه ها،مراکز و مؤسسات آموزشی را در تعداد کثیری از کشورهای جهان به تعطیلی کشانده و آموزش و یادگیری را به خانه ها و به صورت غیرحضوری (برخط/ برون خط) انتقال داده است. تحقق یادگیری در چنین شرایطی مستلزم چرخش بینشی عمیق در ادراک استاد/معلم/ یاددهنده برای استفاده از امکانات فنّاوری اطلاعات در یادگیری و تطبیق با شرایط جدید است. نظام آموزشی در سراسر جهان به دنبال راهی برای به حداقل رساندن اختلال در یادگیری است، راه حل در شرایط موجود مهاجرت به جهان آموزش الکترونیکی است. دانشگاه های مختلف در جهان اقدامات و واکنش هایی در مواجهه با همه گیری ویروس کووید- 19 انجام داده اند. از آنجا که مسیر بیماری کووید- 19 نیز هنوز هم نامعلوم است، در این مقاله با بررسی اقدامات و تجربیات دانشگاه ها به بیان چالش ها و مشکلات توسعۀ آموزش و یادگیری الکترونیکیپرداخته می شود. برنامه ریزان دانشگاهی باید با توجه به امکانات و ویژگی های محیطی موجود به دنبال راهکاری از بین راهکارهای موجود برای استقرار یادگیری الکترونیکی در نهاد و سازمان خود باشند؛ چرا که این بیماری آخرین بیماری و بحران نخواهد بود و استقرار و توسعۀ یادگیری الکترونیکی یک شبه و بدون آموزش
محقق نمی شود؛ به تعبیر دیگر تلاشهای مدارس و دانشگاه ها برای تأمین پهنای باند مناسب اینترنتی و تخصیص تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری الزاما به یادگیری منجر نخواهد شد. |
|
واژههای کلیدی: نظام آموزش عالی، ویروس کووید- 19، تجارب جهانی، آموزش الکترونیکی، چالش ها |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/3/9 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|