اثربخشی برنامه درسی محیط کار؛ بررسی ابعاد، قلمرو و عوامل موثر
|
زهرا سادات مهماندوست قمصری* |
|
|
چکیده: (281 مشاهده) |
پرداختن به مفهوم برنامه درسی محیط کار می تواند راهگشای برخی از مسائل مبتلا به آموزش و توسعه منابع انسانی از جمله اثربخشی ناچیز این قبیل آموزشها در سازمان باشد. با توجه به عدم وجود رویکردی جامع به این مفهوم در مطالعات داخلی و خارجی ، بررسی ابعاد و وجوه مختلف برنامه درسی محیط کار در اسناد مرتبط و نیز عوامل مؤثر بر اثربخشی برنامه درسی محیط کار، هدف این پژوهش می باشد. برای این منظور روش تحلیل مضمون استفاده شده است. روش تحلیل مضمون فرآیندی برای تحلیل داده های متنی است. در واقع نوعی بازشناسی الگوی درون داده هاست. جامعه پژوهش شامل همه آثار منتشرشده در حوزه برنامه درسی محیط کار از سال 1993 تا 2017 در هفت پایگاه اطلاعاتی معتبر است. نمونه مورد بررسی شامل 29 سند، می باشد. محتوای اسناد با استفاده از نرم افزار 18( MAXQDA (، در قالب
مضامین چهار سطحی دسته بندی و سازماندهی شدند. برای اعتباریابی داده ها از روش پایایی هولستی استفاده شد. براساس نتایج به دست آمده برنامه درسی محیط کار دارای »ابعاد ،« »رویکرد « و » انواع « است و عوامل موثر بر اثربخشی برنامه درسی محیط کار نیز شامل »درون سازمانی » ،« برون سازمانی ،« »ویژگیهای فردی « و »منطق یادگیری « است. هر یک از این وجوه، دارای سطوح متنوعی هستند که م یتواند برای تدوین برنامه درسی محیط کار به استفاده شوند. |
|
واژههای کلیدی: برنامه درسی محیط کار- اثربخشی آموزشی- تحلیل مضمون |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/3/10 | پذیرش: 1399/6/10 | انتشار: 1399/6/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|